hore

90 rokov ortopédie na Slovensku / 90 Years of Orthopaedics in Slovakia 90 rokov ortopédie na Slovensku / 90 Years of Orthopaedics in Slovakia

„Bez minulosti niet prítomnosti,“ hovorí odborný editor publikácie profesor MUDr. Milan Kokavec, PhD., pre ktorého je história  ortopédie a traumatológie srdcovou záležitosťou.

7.8.2013

RUBRIKA ZDRAVÁ VÝŽIVA

Elixír zdravia nielen pre vianočný čas

Len málokto si vie predstaviť vianočné pečenie bez orechov. Vanilkové rožky, orechovník, orechy zaliate v karamele. Na stole nesmie chýbať ani neodmysliteľná miska orieškov so sušeným ovocím. Najlepšie pre zdravie  sú však tepelne neupravené.

Orechy všetkých druhov a podôb by na štedrovečernej tabuli nemali chýbať. Prečo? Nielen z úcty k tradíciám, ale aj pre zdravie. Naši predkovia ich používali od pohanských čias ako amulety proti zlým duchom či prírodným katastrofám, symbolizovali život, jeho znovuzrodenie a zdravie. Toto ovocie – áno, skutočne ide o ovocie, je jednak výborným prostriedkom proti zimnej depresii a aj skutočným elixírom zdravia. Okrem kvalitných bielkovín si ich ceníme pre vysoký obsah nenasýtených mastných kyselín, najmä mononenasýtenej kyseliny olejovej, vitamínov skupiny B vrátene dôležitej kyseliny listovej a vitamínu E. Z minerálov a stopových prvkov nájdeme v hojných množstvách zastúpené najmä draslík, horčík, mangán, meď, selén, zinok. Záľuba v lúskaní orechov nám však prinesie aj riadnu porciu antioxidantov, rastlinných chemikálií, ktoré dokážu nielen bojovať proti starnutiu buniek, ale napríklad aj proti vysokej hladine cholesterolu, za všetky spomeňme flavonoidy či kyselinu elagovú.

Orechy majú na ľudské zdravie celú škálu pozitívnych účinkov:

  • anti-sklerotický účinok: ich konzumácia znižuje hladinu celkového a „zlého“ LDL cholesterolu, bez negatívneho vplyvu na „dobrý“ HDL cholesterol
  • vďaka obsahu antioxidantov majú protirakovinový účinok
  • anti-diabetický účinok: štúdia z Harvardu preukázala, že ženy konzumujúce orechy päťkrát týždenne (1 dávka cca 30 g), majú o 27% nižšie riziko vzniku cukrovky 2. typu
  • podporujú činnosť a výkonnosť nervového a imunitného systému
  • podieľajú sa na krvotvorbe

 

Vlašské orechy

V našich končinách od nepamäti azda najdostupnejšie orechy zo všetkých orechov najúčinnejšie znižujú cholesterol, a tým chránia srdce a cievy pred aterosklerózou. Sú „potravou pečene a mozgu“ pre vysoký obsah vitamínov skupiny B, bielkovín a kvalitných, zdravých a bezpečných mastných kyselín. Na Kaukaze orech uctievajú ako posvätný strom a v Spojených štátoch, Taliansku a Francúzsku sa pestuje najviac orechov na svete. Z olejnatých plodov sa lisuje jemný olej mimoriadnych chuťových vlastností vhodný na ochutenie zeleniny a zeleninových šalátov. Tento typ orechov obsahuje veľké množstvo aminokyselín a cenných minerálnych látok.

Lieskovce

Obsahujú vysoké množstvo vitamínov A a E, ktoré zlepšujú činnosť mozgu, ale aj železa a nenasýtených mastných kyselín. Podobne ako ostatné druhy orechov je najlepšie jesť ich bez tepelnej úpravy.

Kešu orechy

Domovom kešu orechov je Amazónia. Posilňujú imunitný systém, zlepšujú funkciu srdca a dokonca upokojujú bolesti zubov. Dvadsať kešu orieškov denne zabezpečí telu dennú potrebu železa. Objavujú sa najčastejšie v receptoch indickej a ázijskej kuchyne ako súčasť predjedla, omáčok, dezertov či likérov. Pred distribúciou do obchodov sa oriešky obličkového tvaru najprv zbavia škrupiny, ktorá obsahuje dráždivý olej  a následne pražia (inak by nemali výraznú chuť).

Pistácie

Domovom unikátnych zelených orieškov je Ázia. Čím jasnejšia zeleň, tým vyššia kvalita orecha. Keď semeno dozrie, škrupina na jednom konci praská, ale orech ostáva v nej. Pistácie sa odporúčajú pre vysoký obsah draslíka a fosforu, vitamínov B1 a A. Majú veľmi nízku kalorickú hodnotu, no zároveň sú bohaté na minerály a vitamíny. Denne by ich mal dospelý človek zjesť aspoň pätnásť. Pomáhajú pri liečbe chorôb tráviaceho traktu, dýchacích ciest, anémie či žltačky.

Mandle

Ľudia náchylní na srdcové ochorenia by mali zjesť aspoň 60 g mandlí týždenne. Sú totiž bohaté na fosfor, draslík a železo. Mandľa je veľmi blízka príbuzná slivke a broskyni. Možno neviete, ale príroda nám ponúka mandle viacerých druhov. Najznámejšie sú sladká, horká a modrá mandľa. Mandle majú vysoký obsah nenasýtených mastných kyselín, vitamínov B, zinku, horčíka a draslíka. Lecitín je tiež bohato zastúpený. Vápnik má veľký význam pre správnu tvorbu zubov a rastúci organizmus detí. Viaceré štúdie preukázali, že pravidelná konzumácia mandlí má silný ochranný účinok na koronárne cievy srdca, čo je prevenciou infarktu myokardu. Stačí asi 50 g mandlí denne a riziko infarktu klesá až o 50%.

Píniové oriešky

Preslávil ich už stredoveký lekár a vedec Avicenna. Moderná veda len potvrdzuje jeho zistenia. Píniové oriešky, čo sú vlastne semená pínie (kamennej borovice) rastúcej v krajinách severného Stredomoria, sú bohaté na rôzne vitamíny a majú nízky obsah vlákniny. Majú veľmi jemnú chuť, občas ich však cítiť po terpentíne. Odporúčajú sa aj ľuďom so sklonmi k obezite.

Kokos

Je to najväčší orech na svete a dnes patrí medzi najdôležitejšie komerčne pestované orechy. Rastie na chudobných, nekultivovaných pôdach a poskytuje olej, vlákno, drevo, uhlie aj potravu. Najviac kokosových paliem rastie na Filipínach, v Indii a Indonézii. Kokosový olej sa používa v potravinárskom priemysle. Kokosová múčka obsahuje jód, čo je dobrou prevenciou ochorení štítnej žľazy vznikajúcich z nedostatku jódu. Pre svoje dezinfekčné vlastnosti sa využíva pri infekčných ochoreniach tráviaceho systému, zápche, hnačkách. Okrem toho má blahodarný účinok na imunitný systém a zrak.

Arašidy

Podzemnica olejná, ako znie botanický názov rastliny produkujúcej oriešky v tenkých drevnatých škrupinkách či skôr strukoch, je vlastne strukovina. Aj preto sa jej niekedy hovorí zemný hrach. V USA sa mletím celá polovica úrody spracováva na populárne arašidové maslo. Žiaľ, väčšina výrobcov tieto produkty hydrogenizuje, čo znižuje obsah esenciálnych nenasýtených mastných kyselín. Arašidy sú zvlášť bohaté na kyselinu linolovú, ktorá znižuje riziko ukladania cholesterolu do steny ciev. Obsahujú toľko kyseliny pantoténovej (vitamín B) ako žiadna iná potravina (okrem pečene). Arašidy (existuje ich viac ako 70 druhov) sú vynikajúci antioxidant. Zlepšujú zrak, sluch, a pamäť.

Para orechy

Keďže pochádzajú z Amazónie, hovorí sa im aj brazílske orechy. Považujú sa za jedny z najchutnejších orechov. Iba dva orechy denne dodajú telu dennú dávku selénu, ktorého nedostatok vedie k predčasnému starnutiu. Súčasne je táto dávka pre vysoký obsah tuku  energetickým (nie cholesterolovým) ekvivalentom jedného vajíčka. Okrem toho dodávajú energiu, rozjasňujú pokožku a sú prevenciou pred rakovinou.

Gaštany

Áno, aj gaštany sú vlastne orechy. Podobne ako ich vzdialení príbuzní – žalude, majú vysoký obsah uhľovodíkov, a preto sa používajú ako pseudocereália. U nás, podobne ako vo Francúzku či Taliansku sú gaštany obľúbené pečené a ako súčasť lahodných sladkostí. Okrem dezertov sa však jedlé gaštany využívajú aj na polievky, suflé, šaláty alebo do pečiva. Majú vysoký obsah vlákniny a vitamínov C a B. Jesť by ich mali najmä vegetariáni, pretože im zabezpečia všetky chýbajúce živiny.

Pekanové orechy

Obľúbený a chutný orech pretiahnutého tvaru patrí do rodiny vlašských  orechov, no je chuťovo výraznejší. Jeho škrupina je tenšia a hladká. Pochádza z údolia rieky Mississippi. Sú výborným zdrojom mangánu, nenasýtených mastných kyselín a bielkovín. V porovnaní so svojimi „vlašskými“ príbuznými obsahujú o polovicu viac omega-6 nenasýtených mastných kyselín. Podľa posledných štúdií, antioxidanty ako rastlinné steroly obsiahnuté v týchto orechoch, znižujú hladinu predovšetkým „zlého“ LDL cholesterolu. Predpokladá sa, že hrsť pekanových orechov zníži hladinu cholesterolu porovnateľne ako medikamentózna liečba.

Makadamové orechy

Menej známe orechy pripomínajúce veľký lieskovec patria medzi najdrahšie orechy. Ich vlasťou je Austrália a preto sa niekedy nazývajú aj queenslandské či puma orechy. Makadamia, stálozelený strom dorastajúci až do výšky 12 metrov, patrí medzi málo potravinárskych rastlín, ktoré pôvodne rástli na tomto kontinente. V porovnaní s kešu orechmi či mandľami majú makadamové orechy vysoký obsah tuku a nižší obsah bielkovín, avšak zo všetkých orechov najvyšší obsah mononenasýtených mastných kyselín, z čoho až 22 % predstavuje kyselina palmitová. Vďaka tomu sa olej z týchto orechov využíva aj v kozmetickom priemysle pri výrobe produktov určených na starostlivosť o pleť.

Pripravila Iva Baranovičová