hore

90 rokov ortopédie na Slovensku / 90 Years of Orthopaedics in Slovakia 90 rokov ortopédie na Slovensku / 90 Years of Orthopaedics in Slovakia

„Bez minulosti niet prítomnosti,“ hovorí odborný editor publikácie profesor MUDr. Milan Kokavec, PhD., pre ktorého je história  ortopédie a traumatológie srdcovou záležitosťou.

7.8.2013

Tému prináša 

Spoločnosť SPIRIG pôsobí na našom trhu dve desaťročia. Známa je nielen portfóliom prípravkov určených na slnečnú ochranu, ale aj produktmi, ktoré majú označenie zdravotnícka pomôcka. O novinkách, ktoré spoločnosť SPIRIG pripravila pre svojich klientov, o vynovenom dizajne výrobkov, ale aj o spoločenskej zodpovednosti rozpráva generálny riaditeľ spoločnosti SPIRIG MUDr. Peter Lipovský.

Práve v tomto roku si pripomínate okrúhle výročie jej pôsobenia u nás. Aké boli jej začiatky?

V skutočnosti sme si dvadsiate výročie založenia firmy pripomínali pred rokom, pretože prvý produkt sme na náš trh doviezli  vo februári 1992.  V tomto roku  je to dvadsať rokov odvtedy, čo sme na náš trh začali dovážť jeden z našich najúspešnejších produktov, a to je Daylong. Začiatky boli predovšetkým o hľadaní partnerov. Musím podotknúť, že SpirigEastern dnes obhospodaruje oba trhy, český aj slovenský. Dnes sme jednou z mála spoločností, ktorá je riadená z Bratislavy. V Prahe máme len externých spolupracovníkov. K firme som sa pripojil v roku 1994 ako obchodný reprezentant v poslednom ročníku štúdia medicíny v Prahe. V tých časoch sa firme na českom trhu nie veľmi darilo. V priebehu roka sa mi podarilo otvoriť pre naše produkty pražský  trh, čo  považujem za svoj prvý úspech. Následne na to som dostal ponuku prísť pracovať do Bratislavy do centrály, na oddelenie marketingu. Môj kariérny postup bol veľmi plynulý, čo považujem za veľmi dobrú skúsenosť: prešiel som si všetkými pozíciami od asistenta marketing cez riaditeľa marketingu a od roku 2010 pracujem na pozícii generálneho riaditeľa spoločnosti.
Na náš trh dovážate nielen prípravky určené na slnečnú ochranu, ale aj také, ktoré majú označenie zdravotnícka pomôcka či lieky určené na liečbu keratóz, plesňových ochorení, herpesu.
Okrem produktov kozmetického charakteru máme aj silné liekové portfólio. Spomeniem napríklad najúspešnejší Excipial U Lipolotio na liečbu atopickej dermatitídy a psoriázy. Úspech sme zaznamenali s produktom, o ktorom zvykneme dnes hovoriť, že to bol tínedžerský produkt 90. rokov minulého storočia. Ide o Aknecolor. Neraz sa zabúda, že to nie je len mejkap, má totiž výbornú kryciu schopnosť, a tým, že obsahuje klotrimazol, je to tiež alebo predovšetkým liek. Z liekového portfólia spomeniem ešte Kerasal na liečbu keratóz, teda zhrubnutej kože pri psoriáze či hyperkeratických mykózach. Pokiaľ ide o zdravotnícke pomôcky, tento štatút ako prvý dostal prípravok určený na ochranu pred slnečným žiarením DaylongActinica. Pri tomto prípravku sa prostredníctvom serióznej dvojročnej medicínskej štúdie, ktorá sa uskutočnila v berlínskej univerzitnej nemocnici Charité, na dermato-onkologickom oddelení podarilo klinicky dokázať, že pravidelné používanie slnečnej ochrany skutočne chráni pred vznikom rakoviny kože. Vďaka tejto štúdii dostal prípravok DaylongActinica štatút zdravotníckej pomôcky.

V tomto roku tento prípravok zmenil aj svoj dizajn...

Je to tak, potrebovali sme totiž odlíšiť bežné kozmetické prípravky na slnečnú ochranu od tohto konkrétneho prípravku. DaylongActinica, keď sme ho v roku 2007 uvádzali na náš trh, predstavoval ďalší stupeň prevencie pred rizikom vzniku rakoviny kože. Je totiž určený rizikovým skupinám obyvateľstva – pacientom po transplantáciách, onkologickým pacientom, či ostatným pacientom podstupujúcim systémovú liečbu, ktorí sa potrebujú konzekventne chrániť. Práve takýto pacienti, aj napriek tomu, že dodržiavajú všetky kritériá ochrany pri pobyte na slnku, sú viac, najmä na nekrytých častiach tela ako tvár či ruky, ohrození rizikom rozvoja takzvanej nemelanómovej rakoviny kože, známej tiež ako biela rakovina kože. Pacienti po transplantáciách majú potlačenú imunitu a ak sa pred slnkom dostatočne nechránia, do dvoch rokov po transplantácii sa im zvykne vyvinúť nejaký typ rakoviny kože. Práve prostredníctvom štúdie, o ktorej sme hovorili, sa podarilo na skupine 60 pacientov dokázať, že tým, ktorí raz denne používali vhodnú slnečnú ochranu, sa rakovina kože nevyvinula. Pritom v rovnako početnej skupine pacientov, ktorí ochranu nepoužívali, sa u všetkých vyvinula prekanceróza vo forme aktinickejkeratózy v oveľa vyššom počte ako na začiatku štúdie. Dokonca bolo zachytených osem nových invazívnych spinocelulárnych karcinómov. Štúdia len potvrdila, že prevencia je určite vhodnejšia a aj lacnejšia ako liečba. Práve preto by sme pri prípravku Actinica, čo je jeho nový názov, chceli v budúcnosti pre rizikové skupiny pacientov získať úhradu nákladov od poisťovní.

Opaľovacie prípravky Daylong – to je pojem nielen v ochrane citlivej či detskej pokožky. S novou sezónou menia svoj dizajn. Spoločnosť SPIRIG je však známa predovšetkým svojím špecifickým prístupom v oblasti ochrany pred slnečným žiarením. Priblížite nám vašu filozofiu?

Daylong je charakteristický tým, že je extrémne odolný voči vode na základe takzvanej lipozomálnej technológie, ktorú vyvinula naša švajčiarska materská spoločnosť. Vďaka nej vytvoria chemické filtre potrebné na ochranu kože pred slnečným žiarením väzbu s bunkami kože v najvrchnejšej vrstve, v takzvanej epidermis. Daylong 16, ktorý sa na našom trhu etabloval v roku 1993 mal oproti bežným prípravkom nespornú výhodu – stačilo ho na pokožku naniesť raz denne, najlepšie niekde v uzavretom priestore, teda ešte pred tým, ako sa napríklad niekde na dovolenke človek exponuje dávke slnečného žiarenia. Samozrejme, mydlom a šampónom sa aj takýto produkt vymýva, takže po osprchovaní je potrebné naniesť ho znova. Keďže sme považovali tento spôsob ochrany za pohodlný a exkluzívny, začali sme sa orientovať viac na deti a vyvíjať prípravky s vyšším ochranným faktorom. Navyše, najlepšou spätnou väzbou sú pozitívne reakcie zákazníkov, čo sa nám napríklad v prípade DaylonguKids určeného pre deti viackrát potvrdilo. Rodičia ocenili, že nemusia pri pobyte pri vode deti neustále natierať a strážiť, či sú dostatočne pred slnkom chránené. DaylongKids bol jeden z prvých prípravkov s dávkovačom. Na obale, respektíve pod ním, je k dispozícii schéma, ktorá presne určuje, koľko dávok, teda koľko stlačení je potrebných na konzekventnú ochranu, keď chceme dostatočne ponatierať povedzme päťročné dieťa.

Prinášate v nastupujúcej sezóne, okrem vynoveného dizajnu výrobkov, aj nejaké novinky?

Sú to práve dávkovače. Dermatológia má oproti ostatným medicínskym odborom jednu nespornú nevýhodu. Keď liečite nejaké ochorenie napríklad tabletkami, presne viete, akú dávku pacientovi predpíšete. Keď však dermatológ naordinuje dvom rôznym pacientom ako liečbu jednu tubu, prvý  z nich ju minie za štyri dni a druhý za dva týždne. Preto sa práve prostredníctvom dávkovačov snažíme docieliť štandardizáciu dávkovania. Ako som spomínal, počet dávok dostatočných na ochranu sa spotrebiteľ dozvie v tabuľke pod obalom. Rovnako, ako aj to, že pri natieraní je vhodné použiť takzvanú sieťovú „technológiu“, teda natierať aj horizontálne aj vertikálne. Koži treba venovať dostatočnú pozornosť. Napriek tomu, že je najväčším orgánom ľudského tela, dermatológia ako odbor je medzi ostatnými medicínskymi odbormi tak trocha Popoluškou. Želal by som jej, aby sa stala rovnako uznávaným odborom, aj voči úradom a autoritám, akými sú ostatné. Napríklad aj z toho dôvodu, aby sme dokázali investovať do vývoja nových liekov pre dermatológiu.

Z aktivít vašej spoločnosti je jasne zrozumiteľné, že je pre vás prirodzené zapájať sa do projektov, ako je napríklad Euromelanomaday. Spolupracujete aj s Ligou proti rakovine. Svoje sily ste nedávno spojili so Všeobecnou zdravotnou poisťovňou...

Nechceme pôsobiť ako solitér – firma, ktorá si háji len svoje obchodné záujmy. Máme, samozrejme, tiež spoločenskú zodpovednosť. Aj preto sa snažíme spolupracovať s charitatívnymi či neziskovými organizáciami, ktoré ste spomenuli a ktoré majú starostlivosť o zdravie v náplni svojej práce a zastrešujú niektoré preventívne aktivity. Aj preto, že sa v našej spoločnosti snažíme ochranu pred slnečným žiarením posúvať z oblasti lifestylu či krásy do oblasti zdravia, máme vo Všeobecnej zdravotnej poisťovni veľmi dobrého partnera. Rovnako ako my si tiež v poisťovni uvedomujú, aká je prevencia dôležitá, a predovšetkým, že stojí menej ako liečba. Spoločne podporujeme napríklad preventívne programy pre pracovníkov veľkých firiem, pripájame sa k aktivitám, ktoré Všeobecná zdravotná poisťovňa uskutočňuje v jednotlivých regiónoch a ktoré sa venujú rôznym oblastiam zdravia. Spomeniem napríklad projekt Dni zdravia pre všetkých.