hore

90 rokov ortopédie na Slovensku / 90 Years of Orthopaedics in Slovakia 90 rokov ortopédie na Slovensku / 90 Years of Orthopaedics in Slovakia

„Bez minulosti niet prítomnosti,“ hovorí odborný editor publikácie profesor MUDr. Milan Kokavec, PhD., pre ktorého je história  ortopédie a traumatológie srdcovou záležitosťou.

7.8.2013

RUBRIKA PREVENCIA ÚRAZOV

Úrazy v zime sú spojené najmä so športom

doc. MUDr. Viliam Dobiáš, PhD.

Techniky prvej pomoci je potrebné ovládať aj na lyžiarskom svahu

Hneď, ako sa objaví prvý sneh, svahy zjazdoviek sa naplnia nadšencami. Zimné športy ako lyžovanie, snowboarding, ale aj sánkovanie či korčuľovanie prinášajú so sebou nielen potešenie z pohybu, ale aj veľké riziko úrazu. Zlomeniny, vyvrtnutia, zranenia chrbtice, hlavy aj končatín sa nevyhýbajú ani tým najzdatnejším. Až 6 % všetkých športových úrazov sa stane práve na snehu a ľade a ich následky bývajú vážne. Vedieť správne zareagovať a poskytnúť prvú pomoc do príchodu profesionálov, môže byť rozhodujúce.

Športovanie má aj svoje riziká

Pravidelná fyzická aktivita je nevyhnutná pre udržanie dobrého zdravia a kondície. Napriek všetkým výhodám, ktoré športovanie prináša, je potrebné myslieť aj na riziko úrazov. Práve zimné športy sprevádzajú časté pády, zrážky s inými osobami či predmetmi, strata kontroly nad pohybom, únava, ale aj nezodpovedné a neuvážené správanie. Štatistiky Svetovej zdravotníckej organizácie (WHO) hovoria, že až 6 % všetkých úrazov pri športoch sa stáva v zime, pričom najviac sú ohrození mladí ľudia vo veku 15 až 24 rokov. Vysoká rýchlosť, strata kontroly na klzkom povrchu, nedostatočné ochranné prvky. V priebehu niekoľkých sekúnd môže zhodou viacerých faktorov vzniknúť situácia, kedy sa zo športového zážitku stane boj o zdravie či dokonca život.

Na zjazdovku sa treba pripraviť

Veľa ľudí si neuvedomuje, že športovanie v mraze a na snehu je pre telo oveľa väčšou záťažou ako v iných mesiacoch. V zime sú svaly a šľachy pod vplyvom nízkych teplôt náchylnejšie na zranenia, preto sú dobrá rozcvička a zahriatie prvým krokom prevencie úrazov. Ďalším je kvalitná výstroj a ochranné prvky ako prilba, rukavice a viacvrstvové oblečenie, ktoré chráni pred vetrom a udržiava telesné teplo. Tým posledným, no o to dôležitejším prvkom výbavy, je znalosť techník prvej pomoci.

Naučte sa poskytnúť prvú pomoc

Zvládnuť techniky prvej pomoci nie je nič náročné, stačí niekoľko teoretických znalostí a praktický nácvik. Na stránke www.prvapomoc.sk môže každý  bezplatne, jednoduchou a zaujímavou formou absolvovať e-learningový kurz základov prvej pomoci. V ôsmich lekciách sa vďaka interaktívnym videám a úlohám naučíte teóriu. Na konci e-learningového kurzu je pripravený krátky test, ktorý preverí nadobudnuté znalosti. Na základe jeho výsledkov získa úspešný absolvent Certifikát Krajiny záchrancov, ktorý ho oprávňuje na druhý krok. Tým je absolvovanie praktického kurzu prvej pomoci za zvýhodnenú cenu 14,90 €. Viac informácií nájdete na www.prvapomoc.sk.


Bezpečnosť zimných športov

Pri všetkých zimných športoch sú najčastejšími príčinami úrazov pády, zrážky s osobami a predmetmi, strata kontroly nad pohybom, zlyhanie výbavy, únava a rizikové správanie. Najvyšší výskyt úrazov je popoludní následkom únavy či mierneho podchladenia.

Bezpečnostné prvky

Oblečenie je dôležitým prvkom prevencie. Niekoľko vrstiev odevu, ktorý prepúšťa odparujúci sa pot, bráni vniknutiu vlhkosti, chráni pred vetrom a udržiava telesné teplo. Viac vrstiev je výhodných pre možnosť vyzlečenia počas teplejšej časti dňa.

Prilba
na lyžovanie či snowboarding by mala byť samozrejmosťou nielen pre deti, ale aj pre dospelých. Dokáže zabrániť mnohým závažným poraneniam pri náraze hlavy.  K snowboardingu patrí aj chránič chrbtice.

Pravidelné kontroly výstroja, nastavenia bezpečnostných viazaní a údržba mechanických prvkov by mali byť samozrejmosťou.

Rozcvičenie pred začiatkom športovania na zohriatie svalov a uvoľnenie kĺbov a šliach je prevenciou poranení. Pred použitím vleku a sedačky musíte vedieť ako nastúpiť, jazdiť a vystúpiť. Pri únave si oddýchnite, pri pocite chladu choďte dovnútra.

Hlavné zásady bezpečnosti pri vybraných zimných športoch


Sánkovanie

  • Na sánkovanie je vhodný iba svah bez skál, skokov, plotov a úsekov bez snehu. Nesánkujte sa na ľade.
  • Svah musí byť bokom od ciest, železnice, riek a jazier. Na konci svahu musí byť dostatočné miesto na zastavenie.
  • Najvhodnejší pre deti je svah so sklonom najviac 30 stupňov a s dostatočne dlhým priestorom na zastavenie.
  • Používajte len sane a iné zariadenia na šmýkanie s brzdou a možnosťou riadenia. Pneumatiky, duše, kusy plastu a plastové disky sú nevhodné pre nedostatočnú možnosť ovládania.
  • Nehody sú často podmienené podchladením, hlavne v prípade detí do troch rokov. Deti musia byť teplo oblečené do viacerých vrstiev.
  • Po sánkovaní deti prezlečte čím skôr do suchého odevu a topánok, čo je prevenciu omrzlín a podchladenia.
  • Malé deti sa nesmú sánkovať bez dozoru dospelej osoby.
  • Najbezpečnejšia poloha na saniach je posediačky. Sánkovanie na bruchu hlavou napred je najhoršie s ohľadom na ochranu hlavy. Sánkovanie poležiačky na chrbte zvyšuje riziko poranenia chrbtice a miechy.
  • Pozerajte sa okolo seba. Po skončení jazdy sa rýchle presuňte na okraj dráhy a mimo dojazdu ostatných sánkarov.
  • Nesánkujte sa potme a v noci.
  • Poranenia hlavy pri sánkovaní bývajú vážne, preto je používanie prilby dôležitým bezpečnostným prvkom. Vhodné sú prilby pre lyžiarov alebo hokejistov, pretože sú vyrobené do chladného prostredia a pre podobné druhy pádov a rýchlostí ako pri sánkovaní. Napriek tomu je dobré dať si pod prilbu tenkú a teplú čiapku.


Snowboarding

  • Tento šport je odlišný od iných zimných športov. Začiatočník by mal začínať s inštruktorom.
  • Pravidlá jazdenia sú rovnaké ako pre zjazd a slalom.
  • Zvlášť sa odporúča nosiť prilbu.
  • Snowboarding nie je vhodný pre deti do sedem rokov.
  • Oblečenie musí byť odolné proti chladu, vlhku a vetru, topánky nemajú byť príliš tesné a odporúčajú sa okuliare na ochranu očí pred odrazom svetla a slnka od snehu. Vhodný je ochranný krém proti UV žiareniu.
  • Doska by mala mať kovové hrany a bezpečnostné viazanie. Bezpečnostné šnúrky pri vypínacom viazaní musia byť nepoškodené. Detský snowboard by nemal siahať vyššie ako po hrudník.
  • Prvé a posledné jazdy sú vždy so zvýšeným rizikom poranenia.


Lyžovanie

  • Používajte prilbu!
  • Nikdy nelyžujte sami. Lyžovanie v skupine je bezpečnejšie.
  • Každý rok kontrolujte výstroj. Lyže, topánky a viazanie by ste si mali dať skontrolovať v autorizovanom servise a upraviť na zmenu výšky a hmotnosti.
  • Rozcvičte sa pred lyžovaním na začiatku dňa.
  • Neopúšťajte značené trasy a dodržiavajte lyžiarske pravidlá.
  • Buďte mimoriadne opatrný pri prvých a posledných jazdách, ktoré sú najriskantnejšie.
  • Lyžiar by si mal zvoliť dráhu, ktorá zodpovedá jeho schopnostiam a mal by sledovať značenie na zjazdovke (spomalenie, križovanie dráh, výjazd mechanizmov a i.).
  • Lyžiar musí registrovať nebezpečenstvá (skaly, stromy, stožiare), zmeny počasia a viditeľnosti.
  • Oblečenie musí byť odolné proti chladu, vlhku a vetru, topánky nemajú byť príliš tesné a odporúčajú sa okuliare na ochranu očí pred odrazom svetla a slnka od snehu.