<div class="search"> <form action="/vyhladavanie" method="post"> <input type="text" name="keyword" value="" /> <input type="submit" value="hľadaj" /> </form> </div>
hore

90 rokov ortopédie na Slovensku / 90 Years of Orthopaedics in Slovakia 90 rokov ortopédie na Slovensku / 90 Years of Orthopaedics in Slovakia

„Bez minulosti niet prítomnosti,“ hovorí odborný editor publikácie profesor MUDr. Milan Kokavec, PhD., pre ktorého je história  ortopédie a traumatológie srdcovou záležitosťou.

7.8.2013

RUBRIKA PREVENCIA

Imunita dnešnej generácie

Moderná doba so sebou neprináša len neustále technické pokroky a nové objavy, ale má i odvrátené stránky, ako sú nové zdravotné diagnózy či znásobenie nepriaznivých vonkajších faktorov ovplyvňujúcich ľudský organizmus. Ľudia pred štyridsiatimi rokmi nemuseli zápasiť s takým množstvom smogu v ovzduší ako dnes my, či vyhľadávať psychológa, pretože sa stali nethomanmi - závislými od internetu. A čo náš imunitný systém? Odlišuje sa od obranyschopnosti našich starých rodičov?

Trendy alergie

Podľa štatistík mal pred 150 rokmi alergiu jeden z desiatich ľudí. A dnes? Z alergie sa stala doslova pandémia a niektorou z jej druhov trpí takmer každý tretí človek. Nie je to tým, že by sa tak výrazne zmenila genetická predispozícia civilizácie, ale spôsobom života a prostredím, v ktorom žijeme. Vedecké štúdie ukázali, že farmársky spôsob života môže významne zabrániť rozmachu alergií v detskom veku. V tomto prostredí sa totiž nachádzajú baktérie, ktoré pozitívnym spôsobom ovplyvňujú rozvoj obranyschopnosti detského organizmu do jedného roku. Ďalším aspektom je užívanie antibiotík, pretože s počtom antibiotických liečebných postupov u detí do šesť rokov priamo úmerne stúpa i riziko vzniku alergie.

Faktory oslabujúce imunitu:

  • Chronický stres - najväčší hráč v procese oslabovania obranyschopnosti organizmu dnešnej civilizácie. Kým v minulosti poháňal ľudstvo strach zo zabezpečenie jedla, dnes za ním stoja najmä ambície a snaha o čo najlepšie materiálne zabezpečenie.
  • Extrémne športovanie - ľudia chcú neraz zo dňa na deň začať aktívne športovať, pričom si stanovia až prehnane motivujúci cieľ napr. do roka zabehnem maratón, budem mať vyrysované brucho a pod. Ak však bolo dovtedy telo zvyknuté na pohodlie a maximom preň bola prechádzka parkom so zmrzlinou v ruke raz za týždeň, môže byť imunita v šoku. Pohyb je zdravý, no nemal by byť nárazový, ale v rozumnej miere.
  • Prostredie, v ktorom žijeme - mladí, ale i starší ľudia sa čoraz viac centralizujú vo väčších mestách, kde je imunita vystavovaná oveľa škodlivejšiemu ovzdušiu ako na dedinách. Ľudia žijúci mimo miest trávia oveľa viac času vonku, napríklad starostlivosťou o svoju záhradku či bicyklovaním po okolí. Nehovoriac o tom, že si doma môžu vypestovať skutočné bio produkty.
  • Nezdravá životospráva a obezita - v dnešnej dobe je pohľad na rodinku obedujúcu vo fast foode normálnym javom. Skúste sa však zamyslieť nad tým, koľko vitamínov či iných pre telo prospešných látok v menu, ktoré svojim deťom objednávate, nájdete, a akú výživnú hodnotu im tým zabezpečujete. Nečudo, že imunita nemá palivo na svoje normálne fungovanie.
  • Prehnaná čistota - ak svoje deti a ich okolie od narodenia príliš často umývate a dezinfikujete, vystavujete ich riziku, že môžu byť ľahkým „terčom" pre alergie, astmu alebo ekzém. Možno je to paradox, ale infekcie a zdravá dávka špiny imunitný systém z dlhodobého hľadiska trénujú. Preto netrávte v obchode v oddelení s čistiacimi prostriedkami či dezinfekčnými gélmi na ruky zbytočne veľa času. Naši starí rodičia ich nemali a pozrite akí zdraví jedinci z nich vyrástli.
  • Málo času - či si to priznáme alebo nie, žijeme v mimoriadne uponáhľanej dobe. Večne nás tlačia nejaké termíny, otváracie hodiny, schôdzky a my si musíme vytvárať hotový rozvrh dňa. Ak však zrazu ochorieme alebo začneme cítiť, že na nás niečo lezie, na vyležanie a vyzdravenie nemáme v diári jednoducho miesto. Znamená to nielen, že našej imunite nedáme na zotavenie priestor, ale i to, že budeme potenciálnym šíriteľom vírusov v našom okolí.
  • Pohodlná doba - nad dnešným trávením voľného času by naši predkovia len zalamovali rukami. Hodiny venujeme pozeraniu televízie, brázdeniu po internete, návštevám divadla. Viete si predstaviť, ako tento čas využívali naši starí rodičia? Aktívne a najmä na čerstvom vzduchu. A za to sa im ich obranyschopnosť plnohodnotne odmenila.

Ako na imunitu?

Dobu nezmeníme a nie je ani v našej moci ovplyvniť všetky faktory prostredia, v ktorom žijeme. Jediné, čo môžete urobiť, je starať sa viac o svoj organizmus a imunitný systém. Telo potrebuje dostatok vitamínov a minerálnych látok. Dožičte si ich v čerstvej zelenine, ovocí, či v rybách. Ak má vaše telo nedostatok dôležitých látok, organizmus nefunguje, ako má. Nepreháňajte to s alkoholom a zabudnite na cigarety, pretože tie žiadny osoh vášmu telu neprinesú. Práve naopak! Takže pozor na to, čo si vložíte do úst! Potenciálnym klincom do rakvy pre fit imunitný systém je nedostatok spánku a každodenný stres. Zlá nálada, negatívne pocity, stresové situácie, opakované nadmerné telesné a psychické vyčerpanie prinášajú oslabenie obranyschopnosti, a tým aj náchylnosť ochorieť. A preto si doprajte pravidelnú dávku relaxu a pokoja. Ráno alebo večer osviežte telo studenou sprchou, lebo otužovanie je jednou z ciest ako na silnejšiu imunitu. Zapotiť sa môžete v saune, prekrvíte tým pokožku, podporíte látkovú výmenu a reguláciu krvného tlaku. A nezabudnite ani na pravidelný pohyb a pobyt na čerstvom vzduchu, ktorý obranyschopnosť nabudí.

Šesť pravidiel pre silnejšiu imunitu:

  • Pitný režim

Nielen zdravá strava, ale aj dostatok tekutín v tele vplývajú na imunitu. Vyhnite sa však koncentrovanému alkoholu, ktorý imunitný systém zabíja. Nestačí dbať na hydratáciu len v lete, ale denne treba vypiť dva až tri litre tekutín, ideálne čistej vody alebo bylinkových čajov. A to i v chladnejších dňoch. Tekutiny udržiavajú sliznice vlhké, a tak sa v nich nemôžu usadiť vírusy ani baktérie.

  • Spánok

Doprajte si denne minimálne osem hodín spánku. Zaspávajte a vstávajte v pravidelnom čase. Počas spánku dokáže organizmus nazbierať dostatok energie na celý deň a práve jeho nedostatok sa vie skrývať pod oslabenou imunitou.

  • Pohyb

Pohyb nie je len zábavou, ale aj príležitosťou ako si vyčistiť hlavu, oddýchnuť si, odbúrať stres, zlepšiť si kondíciu a dodať telu potrebnú dávku energie a a dopriať aj príjemné pocity šťastia.

  • Otužovanie a nohy v teple

Ráno alebo večer si doprajte studenú sprchu. Zapotiť sa môžete v saune, a tak odbúrate stres, prekrvíte pokožku, podporíte látkovú výmenu a reguláciu krvného tlaku. Základom je nielen otužovať, ale i udržiavať optimálnu telesnú teplotu, najmä dolných končatín. Studené nohy vedia potrápiť v podobe nepríjemného prechladnutia, ale aj zápalov močových ciest. Preto noste ponožky aj papuče.

  • Nestresujte sa

Ak sa denne ocitáte v stresových situáciách a pracujete vo vypätom prostredí, za krátky čas sa môže táto situácia odraziť aj na vašom zdraví. Imunitný systém je vzájomne prepojený s centrálnym nervovým systémom. A preto - žiaden stres!

  • Enzýmy sú cesta

Problémy s oslabenou imunitou nás môžu trápiť celý rok. Keď je naše telo výrazne oslabené, či už zmenou počasia, prostredia, stresom či nadmerným zaťažením, cítime sa unavení a viac nás ohrozujú rôzne ochorenia. Pri oslabenej imunite môžeme jednoduchšie dostať napr. chrípku, ktorá je spôsobená vírusmi, alebo angínu, ktorej pôvodcom sú baktérie. Posilnenie oslabenej imunity je dlhodobý proces, ktorému zodpovedá aj spôsob podpornej terapie. Pre osoby s oslabenou imunitou je najlepšie začať užívať enzýmový liek Wobenzym. Dôležité je to v období, kedy je telo najviac ohrozené - teda počas chladných dní a pri zvýšenej fyzickej či psychickej námahe alebo pri strese, a to na dobu niekoľkých týždňov. Pokiaľ už niekoho virózy alebo angíny sužujú, je najlepšie začať užívať enzýmy čo najskôr. Okrem potrebného posilnenia imunity pomáhajú enzýmy rýchlejšie a lepšie zvládnuť ochorenia. Pri súčasnom užívaní s antibiotikami zvyšujú ich účinnosť. Pokiaľ by sme sa chceli chrániť v období rekonvalescencie proti prípadnému ochoreniu alebo prechodu zápalu do chronického stavu, je tiež vhodné užívať enzýmový liek.

Barbora Rusňáková