hore

90 rokov ortopédie na Slovensku / 90 Years of Orthopaedics in Slovakia 90 rokov ortopédie na Slovensku / 90 Years of Orthopaedics in Slovakia

„Bez minulosti niet prítomnosti,“ hovorí odborný editor publikácie profesor MUDr. Milan Kokavec, PhD., pre ktorého je história  ortopédie a traumatológie srdcovou záležitosťou.

7.8.2013


RUBRIKA DIABETOLÓGIA

Nebudem už nikdy jesť cukor?

Prvé, čo diabetika napadne, keď mu oznámia diagnózu, je niečo na spôsob: „Tak, a už nikdy nebudeš môcť jesť zákusky. Máš cukrovku, už nikdy žiadne sladkosti!" Je to skutočne tak? Sladké jedlá a stravovanie diabetika, ako to ide dohromady?

Viac sa dozviete v rozhovore s Máriou Štefákovou, edukačnou diétnou sestrou v Národnom endokrinologickom a diabetologickom ústave v Ľubochni, autorkou edukačnej publikácie Varíme diabetikom.

 

Hovorí sa, že pre diabetika sa cukor stal „jedom". Sacharidy sú však zdrojom energie a každý človek, teda aj diabetik, ich musí prijímať denne...

Keby ich prijal v koncentrovanej podobe ako glukózu (hroznový cukor) alebo sacharózu (repný cukor) tak, že by si napríklad osladil čaj niekoľkými kockami cukru, cukor by sa rýchlo vstrebal, jeho hladina v krvi by sa prudko zvýšila, vznikla by hyperglykémia a cukor by sa začal vylučovať aj močom. Preto diabetik musí pr konzumovaní cukru a sladkých výrobkov postupovať veľmi opatrne. Vhodnejšie sú potraviny, ktoré neobsahujú cukor v koncentrovanej podobe a z ktorých sa cukor počas trávenia uvoľňuje iba postupne a trvá mu to dlhší čas. Organizmus ho stačí zužitkovať aj so zníženým množstvom inzulínu. Sú to komplexné sacharidy z chleba zo zemiakov, z ovocia, zo zeleniny,... Nemajú síce sladkú chuť, ale metabolizmom sa premenia na glukózu a tá následne zvýši glykémiu. Ich príjem má byť rozdelený počas celého dňa rovnomerne, aby ich organizmus mohol dokonale využiť a aby diabetikovi v čase, keď užíva inzulín, neklesla, ale ani neželane nevystúpila hladina cukru v krvi. To by mohlo viesť k hypoglykémii alebo hyperglykémii. V prípade hypoglykémie je potrebné situácii preliečiť, zjesť malé množstvo cukru alebo zjesť za lyžicu glykopuru vo vode a vzápätí zajesť kúskom chleba, aby preliečená hypoglykémia znovu neklesla. Každý diabetik, ktorý berie inzulín, by vždy mal mať pri sebe niekoľko kociek cukru alebo škatuľku ovocného nápoja s cukrom.

"Máš cukrovku, už nikdy žiadne sladkosti!" Do akej miery je tento príkaz aktuálny? Sladké jedlá a stravovanie diabetika, ako to ide dohromady?

Správne edukovaný diabetik vie, že nič nemá vyslovene  zakázané. Pozná potraviny a ich vplyv na glykémiu. Diabetik s primeranou telesnou hmotnosťou a glykémiou dlhodobo pod kontrolou môže konzumovať akékoľvek jedlo, ak ho vie správne vyhodnotiť na sacharidové jednotky (SJ) a pokryť primeranou dávkou inzulínu. Aj sladkosti, prečo nie, i keď určite nie každý deň. Šetrite si svoj inzulín na kvalitnejšie potraviny, hlavne tie s vlákninou. Ak si už diabetici II. typu s primeranou hmotnosťou predsa len niekedy chcú dať niečo sladké, mali by dať prednosť dia zákuskom. Diabetici s nadváhou by však zákusky a sladkosti nemali jesť vôbec. Veď ani zdravým ľuďom sa neodporúča konzumovať ich denne. Cukor nedodáva telu žiadne vitamíny ani minerálne látky, je len zdrojom energie. Na druhej strane zvyšuje telesnú hmotnosť, diabetikovi glykémiu a ohrozuje kvalitu zubnej skloviny.

 

Chuť je však občas silnejšia ako vôľa. Čím sa dá utlmiť neodbytná chuť na sladké?

Keď chcete - naozaj len občas! - zaradiť do jedálneho lístka palacinky alebo iné

sladké jedlo, zjedzte najskôr za tanierik zeleniny. Glykémia po palacinkách nevystúpi tak rýchlo. Dostaví sa väčší pocit sýtosti a porcia sladkého jedla potom už nebude veľká. Niektorí diabetici poznajú ako osvedčený recept na utlmenie chuti na sladké vypiť pohár 100-percentnej paradajkovej šťavy nalačno (nie viac ako 100 ml). Niekedy stačí vypiť radšej pohár vody. S odvykaním na sladkú chuť by ste mohli začať už dnes. Ako?

Neoslaďte si kávu alebo čaj sladidlom, ale vychutnajte si pravú chuť týchto nápojov.

 

A aký je obsah sacharidových jednotiek v najčastejšie pripravovaných sladkých jedlách?

Jedna tenká palacinka s tvarohom a dochutená jablkom a škoricou zodpovedá 1 SJ.

Žemľovka s tvarohom (250 g), mierne posypaná cukrom alebo energetickým náhradným sladidlom je 6 SJ. Dvanásť dukátových buchtičiek s krémom predstavuje 9 až 10 SJ podľa veľkosti buchtičiek a množstva krému. Šúľance s makom (200 g) posypané mierne cukrom majú 6 až 7 SJ. Makový závin (18 g) alebo kakaová bábovka (20 g) predstavuje 1 SJ.

Z takých malých porcií by ste sa asi ktovieako nenajedli, preto vám odporúčam pochutnávať si na nich ako na zákuskoch, nie ako na hlavných jedlách.

Teraz možno poviem niečo, čo vás prekvapí. Chcela by som, aby si každý edukovaný Diabetik uvedomil, že môže zjesť všetko, čo môže jesť normálny konzument, keď sa zdravo stravuje. Za predpokladu, že to konzumuje s mierou a vie si prepočítať sacharidy na SJ. Mal by sa naučiť sa čítať etiketu na výrobkoch a gramy sacharidov podeliť číslom 10, čím zistí, koľko SJ je v 100 g výrobku. A ostatné je už na vašom rozhodnutí, či budete inzulínom mrhať na maškrty alebo nie. Lenže rok má 365 dní a zo skúseností viem, že občas príde na každého chuť siahnuť po niečom zakázanom. Aj v takom prípade je však dobré si uvedomiť, čo ste zjedli a čo potom máte robiť, aby ste mali glykémiu v poriadku. Ak máte dobré glykémie, nemáte nadváhu, teoreticky by ste si mohli za deň dať aj šesť vreckových balení cukru, ktoré sa dávajú ku káve a z ktorých každé obsahuje 5 g kryštálového cukru. No iba vtedy, ak namiesto cukru oželiete časť z grahamového rožka na raňajky alebo prílohy pri obede... Ale, prosím vás, kto by bol taký zlý hospodár a plytval inzulínom na také prázdne nič! Keď ste na návšteve a ponúknu vás kávou, môžete si ju osladiť jedným cukrom, lebo viete, že vám to zvýši glykémiu asi o 1 mmol/l, a keďže máte glykémiu dobrú, tak si to môžete dovoliť. Navyše, z návštevy môžete ísť domov peši a tú polovicu SJ cestou spálite. Samozrejme, teraz sa neprihováram tým, ktorí si nedokážu zapnúť sako alebo majú glykémie rozkývané hore-dole. Kávu s cukrom, vianočku alebo zmrzlinu si vo vlastnom záujme môžu dovoliť len diabetici, ktorí majú  dlhodobo stabilizovaný krvný cukor a nemajú nadváhu. Nebola by som rada, keby to vyznelo, že teraz nabádam každého edukovaného diabetika, aby jedol zmrzlinu a zákusky, lebo to môže a vie to. Ale chcem ho navigovať, aby vedel, ako sa má správať, keď sa dostane do niektorej zo spomínaných situácií, aby nemal pocit prehrešku a zároveň mal dobrú glykémiu predtým aj potom.

 

Spomínali ste nadváhu, s tým mávajú diabetici problém. Môže im pomôcť napríklad škorica, alebo chróm vo forme výživových doplnkov?

Škorica pozitívne vplýva na metabolizmus sacharidov. Najmä obéznym diabetikom 2. typu sa hneď ráno odporúča - aby dopoludnia nepociťovali hlad - vypiť pohár vody s troškou škorice a citrónovej šťavy. Škorica pomáha udržať hladinu cukru v krvi, a tak pocit sýtosti z raňajok vydrží dlhšie. Rovnako je dôležitý aj pitný režim. Veľa diabetikov nepociťuje smäd a pijú málo. Podobné účinky na metabolizmus sacharidov má aj chróm. Aj tento stopový prvok udržiava vyváženú hladinu krvného cukru.

 

Aký je rozdiel medzi náhradnými a umelými sladidlami? Ktoré si vybrať na sladenie a kedy?

Neenergetické sladidlá ako napríklad apartam je asi 200- až 400-krát sladšie ako cukor. Nemajú energetickú hodnotu, neobsahujú žiadne sacharidy a nezapočítavajú sa do obsahu SJ v jedle. Energetické (objemové) náhradné sladidlá (sorbit, fruktóza, glukózový sirup) majú rovnakú energetickú hodnotu ako stolový cukor (sacharóza), len sa pomalšie vstrebávajú a majú vyššiu sladivosť; z toho dôvodu sa predpokladá menšia spotreba sladidla na dosiahnutie rovnakej sladivosti ako pri použití stolového cukru (sacharózy). Keď už musíme použiť sladidlo, lebo sme si zvykli dochutiť nápoj alebo pokrm, aby sme dosiahli požadovanú sladkú chuť, neenergetické sladidlo môžeme použiť do nápojov a omáčok, teda tam, kde nie je potrebná hmota sladidla. Keďže tieto sladidlá nemajú energetickú hodnotu, neobsahujú žiadne sacharidy, nemusia sa započítať do sacharidového obsahu. Ich príjem je však limitovaný počtom tabletiek na deň a povolené množstvo by sme mali dodržať. Energetické sladidlá použijeme všade tam, kde okrem dochutenia pokrmu na sladkú chuť potrebujeme aj hmotu sladidla, aby sme napríklad namiesto piškótového cesta neurobili sladkú omeletu. Chcem vás upozorniť, že väčšina týchto sladidiel môže spôsobiť hnačku, keď nebudete rešpektovať množstvo, ktoré je povolené skonzumovať v rámci dňa (nie viac ako 25g/deň, čomu zodpovedá 2,5 SJ). Energetické sladidlo sa započítava do obsahu SJ v jedle rovnako ako cukor. Napríklad: 10 g sorbitu alebo fruktózy zodpovedá 1 SJ rovnako, ako 10 g sacharózy, t. j. bežného stolového cukru, len majú pomalšiu odpoveď na glykémiu.

 

Čo je lepšie: fruktóza, teda cukor v ovocí, alebo umelé sladidlá? Je fruktóza vhodná pre diabetika, ktorý je na inzulíne?

Ovocný cukor fruktózu odporúčam čerpať radšej z prirodzených zdrojov, vo forme ovocia a zeleniny. Sladivosť fruktózy je o 30 % vyššia ako sladivosť klasického repného cukru. Nachádza sa v mede a v ovocí. V potravinárstve sa používa ako náhradné sladidlo. Toto energetické sladidlo obsahuje rovnaké množstvo sacharidov ako glukóza alebo sacharóza (bežný stolový cukor), ale má najnižší glykemický index. Glykémia po ňom teda stúpa pomalšie, čo je pre diabetikov vítané. Vzhľadom na to, že má vyššiu sladivosť, pri sladení pokrmu je potrebné menšie množstvo fruktózy ako cukru a docielime rovnako sladkú chuť. Diabetik na inzulíne si fruktózu musí započítať do počtu SJ rovnako, ako keď si osladí pokrm bežným cukrom. 10 g fruktózy zodpovedá 1 SJ. Aj po fruktóze, presne tak ako po cukre, sa priberá a kazia sa zuby. Nápoje, ako sú čaj alebo káva, by ste sa mali naučiť piť bez sladidlfhzrfa. Ale príprava niektorých jedál, hlavne ich finálne dokončenie a dochutenie, si vyžaduje použiť sladidlo. V takom prípade by som dala prednosť neenergetickým sladidlám (napr. Stévii). Na rozdiel od energetického náhradného sladidla, sa ňou nezvýši počet SJ v jedle.

 

Zvyšuje fruktóza ako náhradné sladidlo hladinu tzv. zlého cholesterolu LDL?

Pri častom používaní fruktózy ako náhradného sladidla sa môžu v krvi zvýšiť aj tuky. Keďže ide o energetické sladidlo, nie je vhodná pre obéznych diabetikov. Vysoký príjem fruktózy môže spôsobiť metabolické komplikácie, ako napríklad dyslipidemiu či inzulínovú rezistenciu. Pretvára sa do voľných mastných kyselín, do škodlivého cholesterolu a do triglycedidov vo forme tuku.

 

Medu sa pripisujú mnohé liečivé účinky, napríklad pri nachladnutí. Je vhodný aj pre diabetika?

Med patrí medzi energetické sladidlá a jednoduché cukry. Má vyšší GI ako fruktóza a nižší ako sacharóza. Obsah živín má len nepatrný, takže telu dodáva prázdne kalórie. Poznáme niekoľko druhov medu a podľa toho, z akých zdrojov vzniká, líši sa jeho chuť aj vôňa. Diabetici si ním môžu preliečiť hypoglykémiu, ale treba počítať s tým, že rovnako rýchlo ako glykémia po zjedení medu vystúpi, tak aj rýchlo klesne.

 

Aký je váš názor na melasu? Odporúčate ju diabetikom?

Melasa je vedľajší produkt, ktorý vzniká pri výrobe cukru. Bežný cukor neobsahuje žiadne živiny a minerálne látky, ale melasa áno. Je zdrojom minerálov ako je draslík, vápnik, železo, horčík a sodík. Ale nekontrolovaná spotreba môže zbytočne zvyšovať v strave príjem sodíka, čo nie je žiaduce pri hypertenzii a ďalších zdravotných komplikáciách. Melasa sa konzistenciou podobá medu, ale má vyššiu sladivosť a o niečo nižšiu energetickú hodnotu ako cukor a med a tiež nižší glykemický index ako sacharóza (bežný cukor). Aj napriek všetkým pozitívnym informáciám - všetko s mierou.

 

Danica Janiaková