hore

90 rokov ortopédie na Slovensku / 90 Years of Orthopaedics in Slovakia 90 rokov ortopédie na Slovensku / 90 Years of Orthopaedics in Slovakia

„Bez minulosti niet prítomnosti,“ hovorí odborný editor publikácie profesor MUDr. Milan Kokavec, PhD., pre ktorého je história  ortopédie a traumatológie srdcovou záležitosťou.

7.8.2013

 

RUBRIKA POHYBOVÝ APARÁT

SEDEM rád ako telu uľaviť od bolesti pohybového aparátu

 

Bolesť je pocitom, ktorý každý z nás veľmi dobre pozná, či už máme 25 alebo 50. Často prichádza nečakane, o to silnejšie však vie do nášho života vtrhnúť. Príčiny  bolesti v nesprávnom držaní tela, v nadmernej záťaži,ale sprevádza aj mnohé ochorenia. Bolesť sa môže zhoršovať s vekom, ale aj v spojení s obezitou, vplyvom stresu či nedostatkom pohybu alebo naopak jeho nadbytkom. Existuje niekoľko spôsobov ako si od bolesti pohybového aparátu uľaviť.

 

1.      Pravidelne sa hýbte

Pravidelný pohyb by mal byť neoddeliteľnou súčasťou života každého z nás, nech už je diár akokoľvek nabitý povinnosťami. Vďaka nemu možno množstvu problémov predchádzať. Bolesť pohybového aparátu je totiž často spôsobená obyčajnou ochabnutosťou svalov. Zabudnite na eskalátory a vyjdite po schodoch radšej po svojich, uvidíte, že aj takto jednoducho sa dá fyzická kondícia zlepšiť.

 

2.      Venujte sa telu pred aj po športe

Šport je jednoznačne pozitívnou súčasťou nášho života. Je však vhodné venovať sa mu s mierou, a predovšetkým pri ňom myslieť na svoje telo. Skôr ako sa rozhodnete zdolať desaťkilometrovú trasu behom, venujte svoj čas starostlivému ponaťahovaniu všetkých svalov, a rovnako tak počítajte s časom na strečingové cvičenia po odvedenom športovom výkone. Rekonvalescencia potom bude pre váš pohybový aparát jednoduchšia a pohyb prínosnejší.

 

3.      Seďte rovno

Mnohí z nás túto radu vštepujú svojim potomkom od útleho detstva, a napriek tomu ju sami nedodržiavajú. Na trhu existuje viacero pomôcok, ktoré k rovnému sedeniu dopomôžu. Môžu to byť ortopedické pomôcky, na prvý pohľad nepohodlné stoličky, sedacie balančné vankúše a iné. Správnym sedením a držaním tela uľavíte vašim kĺbom, svalom aj šľachám.

 

4.      Zvoľte nízke podpätky

Za pravdu nám dajú predovšetkým ženy, ktoré nosia podpätky do práce kvôli povinnému dress codu. Sú situácie, ktoré si vysoké podpätky vyžadujú, navyše sa mnoho žien cíti atraktívnejšie. Výskum dokonca dokázal, že muži sa častejšie otočia za ženou, pokiaľ počujú známe klepkanie po chodníku. Vyberajme však  s vedomím, že podpätky zaťažujú pohybový aparát a dlhodobo môžu spôsobovať vážnejšie problémy. Pokiaľ si aj tak bez nich život predstaviť nechcete, ideálnym variantom sú potom troj- či štvorcentimetrové, ktoré na kráse rozhodne neuberajú.

 

5.      Opäť a znovu - zbavte sa stresu

Bolesť chrbta,krčnej chrbtice, ale aj ostatných častí pohybového aparátu môže byť spojená aj s dlhodobým stresom. Nie je výnimkou, že stres dokáže zablokovať celý chrbát, preto ho nesmieme podceňovať. V boji so stresom pomáhajú bylinky, ako je napríklad harmanček alebo medovka a aj vitamín C má svoje pozitívne účinky.

 

6.      Skúste akupresúru

Túto čínsku metódu môžete vyskúšať aj sami doma či v kancelárii, stačí len vedieť, kde nájsť tie správne body na stláčanie. Pri bolestiach krčnej chrbtice, ktorá môže byť spôsobená dlhodobým sedením za počítačom, nevhodným držaním hlavy alebo nesprávnou technikou plávania, stlačte miesto pod najviac vystupujúcim krčným stavcom, a potom body napravo a naľavo vzdialené na tri prsty od tohto miesta.

 

7.      Priložte ľad

Bolesť môžeme čiastočne utlmiť aj ľadovaním. Nikdy však neprikladajte ľad priamo na kožu, zabaľte ho do igelitového vrecúška a cez uterák priložte na 20 minút, potom si dajte 40 minút pauzu a opakujte. Príčinou bolesti môžu byť aj zápaly, preto bolesti nedovoľte, aby vaše telo dlhodobo zaťažovala a pretrvávajúcu bolesť nenechajte bez poriadneho riešenia.

 

(red)