<div class="search"> <form action="/vyhladavanie" method="post"> <input type="text" name="keyword" value="" /> <input type="submit" value="hľadaj" /> </form> </div>
hore

90 rokov ortopédie na Slovensku / 90 Years of Orthopaedics in Slovakia 90 rokov ortopédie na Slovensku / 90 Years of Orthopaedics in Slovakia

„Bez minulosti niet prítomnosti,“ hovorí odborný editor publikácie profesor MUDr. Milan Kokavec, PhD., pre ktorého je história  ortopédie a traumatológie srdcovou záležitosťou.

7.8.2013

RUBRIKA ZDRAVÁ VÝŽIVA

 

Sója pre zdravie


Od 90. rokov minulého storočia je sója v centre záujmu odborníkov na výživu, a nielen pre obsah kvalitných bielkovín. Jej schopnosť znižovať hladinu „zlého“ cholesterolu patrí medzi najlepšie zdokumentované fyziologické efekty. Vďaka obsahu fytoestrogénov môže sója a výrobky z nej zmierňovať príznaky menopauzy, liečiť osteoporózu či prispievať k dobrému manažmentu ochorení srdca.

Sójové bôby obsahujú aj rastlinné chemikálie so silným antioxidačným účinkom, ktorým sa pripisuje schopnosť chrániť bunky pred oxidačným stresom a pred karcinogenézou. Sója je totiž bohatá na celý rad takýchto prospešných látok – fytosteroly, saponíny, fenoly a izoflavóny. Posledné z nich sú obzvlášť pozoruhodné, pretože jediným signifikantným prírodným zdrojom týchto fytochemikálií, štruktúrou podobných nesteroidným estrogénom – nazývame ich fytoestrogény, je práve sója. Tieto v tele môžu pôsobiť ako estrogény tak, že sa naviažu na estrogénové receptory. Fytoestrogény (rastlinné estrogény) je všeobecné pomenovanie, ktoré zahŕňa nesteroidné skupiny zlúčenín rastlinného pôvodu, pomáhajú regulovať rast rastlín a chránia ich pred stresom a škodlivými účinkami UV žiarenia. Pozitívom je, že fytoestrogény môžu prispievať k zmierneniu negatívnych sprievodných javov v menopauze, a pomáhajú menopauzálnym ženám udržať si zdravie, a na druhej strane obsahuje sója týchto látok len také množstvo, aby zdravie žien neohrozili. Práve izoflavónom, keďže sú na estrogény pomerne chudobné, vďačí napríklad ázijská populácia, ktorej významná konzumácia sóje a produktov z nej je známa, výraznému zníženiu rizika ochorení na rakovinu, podmienenú estrogénmi, napríklad rakovinu prsníka či vaječníkov.

Konzumácia sóje ovplyvňuje profil chorôb

Epidemiologické údaje ukazujú, že ľudia patriaci do ázijských kultúr zaznamenávajú nižší výskyt určitých druhov rakoviny, ako napr. rakoviny prsníka, prostaty, hrubého čreva, pľúc a ďalšie, ale tiež osteoporózy, ochorení srdcovo-cievneho systému a ázijské ženy navyše netrpia nejako zvlášť silnými či obťažujúcimi príznakmi menopauzy. Skutočnosť, že títo ľudia stratili túto zdravotnú výhodu, keď prešli na stravu západného sveta, prinútila výskumníkov pozrieť sa na ich stravovacie návyky bližšie. Geografické rozdiely vo výskyte rakoviny sa časti pripisujú rozdielom v príjme potravy. Tradičná strava východného sveta je bohatá na sóju a ľanové semená, ktoré majú neobyčajne vysokú hladinu fytoestrogénov.

Epidemiologické a vedecké štúdie poskytujú dôkazy o tom, že konzumácia sóje patrí medzi hlavné faktory, ktoré prispievajú k jasným rozdielom v profile chorôb pri porovnaní západného a východného sveta. Zistilo sa  napríklad, že príjem sóje počas dospievania a dospelosti významne ovplyvnil riziko vzniku rakoviny prsníka. Ďalej ženy, ktoré uvádzali príjem sóje štyri až päťkrát týždenne, mali o 40 % nižšie riziko rakoviny prsníka v porovnaní so ženami, ktoré ju v potrave neprijímali. Štatistické údaje pritom hovoria, že príjem sóje žien v menopauze v USA je veľmi nízky, menší ako 1 mg/deň.

Prečo sója?
Strukovina s neobyčajnými vlastnosťami je jednou z najstarších kultúrnych rastlín. Odpradávna patrila k hlavným zložkám výživy v Ázii, predovšetkým v Číne. Sója je výdatným zdrojom kvalitných bielkovín, vlákniny, lecitínu a nenasýtených mastných kyselín. Neobsahuje cholesterol. Moderná dietológia znova objavuje hodnotu sóje a prastarých čínskych spôsobov jej úpravy. Čoraz populárnejšie sú sójové mlieko, syr tofu, tempeh, sójové nátierky a ďalšie výrobky zo sóje.  Bielkovinami zo sóje možno plnohodnotne nahradiť potraviny živočíšneho pôvodu, čo je predstavuje významný prínos pre ľudí s poruchami trávenia, napríklad aj pre celiatikov.




DO PLOCHY
Izoflavóny a sľubný genisteín
Izoflavóny sú slabšie prírodné estrogény. Ich aktivita je tisíc až desaťtisíckrát nižšia ako aktivita prirodzených ženských hormonálnych estrogénov. Sójové izoflavóny sa významne líšia od syntetických estrogénov v tom, že sú ľahko štiepiteľné, neukladajú sa v tkanivách a v tele nezostávajú dlho. Množia sa dôkazy, že môžu ochrániť pred alebo aj liečiť také ochorenia ako príznaky menopauzy, osteoporózu, ochorenia srdca a niektoré druhy rakoviny, či už závislé alebo nezávislé od  hormónov.

Najbežnejšie izoflavóny sú flavóny a lignany, pričom najúčinnejšie sú izoflavóny. V sóji sú hojne zastúpené predovšetkým izoflavóny, pričom až 50 % z podielu izoflavónov v tejto strukovine predstavuje genisteín. Niektoré štúdie uvádzajú, že práve genisteín je fytochamikália, ktorá môže zmierňovať návaly tepla počas menopauzy. Spolu s ďalším izoflavónom – daidzeínom ide, zdá sa, o dva veľmi sľubné  terapeutické a preventívne prostriedky, prítomné vo vysokých koncentráciách v prírodných sójových bôboch.

DO PLOCHY
Ochrana pred osteoporózou
Podľa klinických štúdií prispievajú izoflavóny aj k zdravým kostiam – k zabudovávaniu minerálov do kostného tkaniva, čím sa redukuje riziko odvápnenia. Ukázalo sa, že izoflavóny stimulujú syntézu vitamínu D v kostiach a aj napomáhajú zabudovávaniu vápnika do kostného tkaniva. Najnovšie epidemiologické údaje dokazujú, že konzumácia sóje je pozitívne asociovaná s redukciou rizika zlomeniny v populácii  čínskych žien v postmenopauze. Poukazuje sa tiež na možnosť, že účinok izoflavónov na stav kostry je vyšší tesne po menopauze v porovnaní so staršími ženami.

Fytoterapia zmierňuje klimakterické ťažkosti

Čoraz častejšie vyhľadáva veľké množstvo žien trpiacich nepríjemnými príznakmi klimaktéria alternatívne možnosti, ako im predchádzať alebo ich zredukovať bez užívania klasických estrogénov, ktorým sa
pri dlhodobejšom užívaní pripisuje množstvo vážnych nežiaducich účinkov (zvýšené riziko rakoviny prsníka, mozgovej príhody, či žilovej
tromboembólie). Riešenie môže poskytnúť práve alternatíva v podobe rastlinných estrogénov predovšetkým ženám, ktoré v minulosti prekonali rakovinu prsníka či iné nádorové ochorenie, trpia ochoreniami pečene, sú po infarkte či hrozí im trombóza. Fytoterapia môže tiež byť alternatívou pre fajčiarky, pre ktoré hormonálna substitučná terapia v čase klimaktéria nie je vhodná. Okrem sóje sú vhodným zdrojom fytoestrogénov na prevenciu a redukciu nežiaducich prejavov klimaktéria aj niektoré liečivé rastliny ako napríklad ploštičník strapcovitý či vitex jahňací, ďalej ďatelina lúčna (na preventívne a terapeutické účinky sa využíva kvet), ale aj ľanové semená, ktoré okrem vlákniny, mastných kyselín a vitamínov obsahuj aj lignany s estrogénovým účinkom.



-ib-