hore

90 rokov ortopédie na Slovensku / 90 Years of Orthopaedics in Slovakia 90 rokov ortopédie na Slovensku / 90 Years of Orthopaedics in Slovakia

„Bez minulosti niet prítomnosti,“ hovorí odborný editor publikácie profesor MUDr. Milan Kokavec, PhD., pre ktorého je história  ortopédie a traumatológie srdcovou záležitosťou.

7.8.2013

Výživa uprostred hojnosti

PhDr. Nina Harňáková
certifikovaná poradkyňa feng-šuej

 

Jedlo je ústredným bodom obradov, slávností a sviatkov. Rodiny sa schádzajú pri slávnostne prestretom stole, vychutnávame si množstvo chodov, rozmanité chute a vône.

 

Ak pri stole panuje príjemná atmosféra a komunikácia, potom aj prijímané jedlo je dobrým, a pomáha zachovať zdravie. Vianočné sviatky sú tým pravým orechovým pre gurmánov, a súčasne sú najkrajšími sviatkami roka aj zimného ročného obdobia.

 

Studený jin a horúci jang

V zime, ktorá zodpovedá z pohľadu taoistických princípov jinovému obdobiu (studený, tmavý, vlhký), musíme dodať telu viac jangu (horúci, aktívny, dynamický). Ak prenesieme tieto vlastnosti do stravovania, je dobré v zime dodať telu potraviny hrejivé a tepelne upravené, štipľavé aj korenisté. Tradičná kapustnica a čaj z ďumbiera (zázvoru) sú typické pre dodanie jangu a navyše v tomto ročnom období aj zdravé.

 

Hojnosť ku koncoročným sviatkom prináleží, ale ako sa hovorí, „všetkého s mierou". Udržať si zdravie znamená aj stravovať sa v súlade s ročným obdobím.

Stravovanie v zime

Zima sa začína dňom zimného slnovratu 21. decembra a končí sa 21. marca jarnou rovnodennosťou. Je to obdobie, kedy máme málo slnka, dni sú krátke, vlhké a mrazivé. K zime patrí element Voda, ktorá priamo pôsobí na obličky, močový mechúr a kosti. V emóciách zodpovedá za odvahu, ale aj úzkosť a strach.

Naša strava v zime by mala byť pestrá, pravidelná, ale jednoduchá. Mala by obsahovať viac potravín patriacich elementu Voda, ktorej prináleží slaná chuť. Konzumovať by sme mali viac tekutej stravy - čomu zodpovedajú polievky, a piť teplé nápoje, predovšetkým čaje.

A ako pôsobia jednotlivé potraviny? Horúce  zohrievajú, teplé dynamizujú, neutrálne harmonizujú, osviežujúce zvlhčujú, studené eliminujú, respektíve ochladzujú horúce.

K jangovým potravinám patria ďumbier, cibuľa, cesnak, med, cvikla, orechy, gaštany, vaječný žĺtok. Jinové potraviny, ku ktorým zaraďujeme mnoho druhov zeleniny, ale aj bravčové mäso, získajú varením jangový charakter.

Aj v zime sa môžeme stravovať vyvážene. Naše telo potrebuje teplo a túto energiu mu dodáme práve varenými, dusenými a pečenými jedlami. Ak pri tom zachováme zásadu striedmosti a nebudeme maškrtiť neskoro večer, zachováme rovnováhu tela s ročným obdobím.

 

 

VODA

Potraviny

Horúce

Teplé

Neutrálne

Osviežujúce

Studené

Obilniny

 

sladká ryža

pohánka

jačmeň

 

Strukoviny

 

azuki, fialová fazuľa

 

 

 

Zelenina

Cesnak

cibuľa

mrkva, fazuľové struky, červená reďkovka, ligurček

baklažán,

tekvica,

tofu

 

 

Ovocie

 

broskyňa

olivy,

hrozno

 

 

Korenie

ďumbier

čili papričky

 

 

umeocot, slivky, umeboshi

Soľ, miso, sójová omáčka

Mäso

 

jahňa

ryby

plody mora

bravčové

mäso

Posilňujúce chute

jemne slaná

pikantná

 

 

 

 

Tepelná úprava

pečenie

 

 

 

 

Najvhodnejšou prípravou pokrmov podľa elementu Voda je pečenie. Posilňujúcou chuťou je jemne slaná.

www.fengshuiart.sk

 

 

 

Horúca kapustnica zahreje a je aj zdravá

Kapusta obsahuje veľa vlákniny, a tak pomáha regulovať trávenie a povzbudzovať činnosť čriev. Kyslá pomáha pri pocite plnosti, ale aj pálení záhy. Šťava z čerstvej kapusty zmierňuje zápaly a lieči žalúdočné a dvanástorníkové vredy. Dennú dávku vitamínu C zabezpečí štvrtina hlávky malej kapusty. Pri konzumácii treba z kapusty odstrániť vrchné listy a hlúbik; obsahujú priveľa nitrátov a olova.

Výrazne purpurová farba červenej kapusty príznačne reflektuje viac rastlinného farbiva, a teda aj viac ochranných látok. Napríklad 100 g surovej červenej kapusty predstavuje 196 mg polyfenolov a asi 28 mg antokyanátov - obe skupiny látok sú silnými antioxdiantmi, zatiaľ čo zelená kapusta sa môže pochváliť len 45 mg polyfenolov zahŕňajúcich menej ako miligram antokyanátov. Obsah vitamínu C je v červenej kapuste tiež šesť- až osemkrát vyšší než v zelenej.

 

Kapustová polievka s hlivou

Nezvyčajná „diétna" kapustnica s hlivou, ale má aj skvelé prečisťujúce účinky, najmä vďaka vláknine z kapusty, ale je tiež aj výborným zdrojom betaglukánu.

Potrebujeme: 500 g kyslej kapusty, 400 g hlivy ustricovej, dva tri na malé kocky nakrájané zemiaky, nadrobno nasekanú cibuľku, soľ, korenie, bobkový list, mletú červenú papriku, dve lyžice olivového oleja.

Príprava: na oleji orestujeme cibuľku, pridáme na kúsky nakrájanú hlivu, krátko podusíme, pridáme za lyžičku mletej červenej papriky. Krátko prehrejeme a zalejeme vodou alebo kuracím vývarom. Do polievky pridáme nakrájanú kyslú kapustu, zemiaky, soľ, koreniny a krátko povaríme, aby kapusta ostala chrumkavá.

Z knihy Liečivá sila antioxidantov